U wilt prettig en veilig thuis blijven wonen. Een personenalarm met alarmopvolging is hier een handig hulpmiddel voor. Voor mensen die ouder zijn of alleen wonen, geeft personenalarmering het veilige gevoel dat er bij een noodgeval, iemand dag en nacht bij de hand is die direct de hulp inschakelt die nodig is. Dat kan een mantelzorger zijn die direct naar u toe komt om u te helpen, maar het kan ook iemand van een professionele organisatie, de politie of een ambulance zijn. Personenalarmering is op elk moment de juiste hulp binnen handbereik.
Hoe ziet personenalarmering eruit?
Personenalarmering bestaat uit de combinatie van een alarmknop en een spreek-luisterverbinding. De alarmknop wordt aan de pols, hals of met een clip aan de kleding gedragen zodat deze altijd binnen handbereik is. Na uw druk op de alarmknop kan een medewerker van de meldcentrale door de spreek-luisterverbinding met u praten en luisteren wat er aan de hand is.
Zo kunt u op elk moment van de dag of nacht hulp van buitenaf inroepen wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij een val, als u onwel geworden bent, bij brand of bij een overval. Dat is een veilig gevoel.
Wat gebeurt er als u uw persoonlijk alarm inschakelt?
U draagt uw alarmzender in of rondom uw huis of (afhankelijk van het gekozen pakket) onderweg en buitenshuis. Heeft u in een noodgeval op de alarmknop gedrukt, dan wordt u direct doorverbonden met een medewerker van een meldcentrale die bemand is met professionals met een medische achtergrond die dag en nacht voor u klaar staan.
De medewerker kan met u praten door middel van de spreek-luisterverbinding. Op de computer kan de medewerker zien wie u bent en waar u woont. Ook de gegevens van de door u opgegeven contactpersonen zijn bekend bij de meldcentrale. Er wordt rekening gehouden met uw medische gegevens, die u via het aanmeldformulier aan ons heeft doorgegeven. Wanneer u alarmeert, zal de medewerker inschatten wat er met u aan de hand is en u geruststellen. Als het nodig is, roept de medewerker de hulp in van één van uw contactpersonen (dit kan ook een professionele opvolger zijn zoals een zorgorganisatie).
De medewerkers zijn getraind in het herkennen van alarmsituaties en zullen als dat nodig blijkt voor u, ook de ambulance of politie inschakelen. Als het de medewerker niet lukt om contact met u te krijgen via de spreek-luisterverbinding, zal deze u proberen te bellen op uw telefoon. Wanneer ook dit niet lukt (doordat u bijvoorbeeld onwel bent geworden) zal er eveneens hulp ingeschakeld worden.
U hoeft dus niet bang te zijn dat er niets gebeurt. Er wordt altijd actie ondernomen om u te helpen.
Wat gebeurt er als u per ongeluk de alarmknop indrukt?
Het is niet erg als u per ongeluk op het alarm drukt. De medewerker van de meldcentrale zal u geruststellen en het alarm herstellen zonder dat er hulp wordt ingeschakeld. Wij raden zelfs aan om één keer per maand op de alarmknop te drukken voor een testalarm zodat u vertrouwd blijft met het gebruik en de werking van de alarmeringsapparatuur.
Voor de werking van de alarmeringsapparatuur is dit niet nodig want deze wordt wekelijks automatisch getest, zonder dat u daar iets van merkt.
Welk personenalarm is het meest geschikt voor u?
Dat is afhankelijk van uw wensen en van uw thuissituatie. Prettig Thuis Wonen heeft uit het enorme aanbod voor u drie alarmpakketten geselecteerd die in ons eigen testcentrum als beste getest zijn en waarmee voor iedereen, een oplossing te leveren is om prettig en veilig thuis te wonen.
En natuurlijk staan wij altijd voor u klaar met een deskundig advies als u toch nog hulp wenst bij het kiezen van de voor u beste oplossing. Hiervoor kunt u contact opnemen met ons op het telefoonnummer 085 – 877 0072.
Wat kost personenalarmering?
Voor personenalarmering betaalt u eenmalige aansluitkosten en maandelijkse abonnementskosten.
De eenmalige aansluitkosten bedragen € 103,35. Hiervoor wordt het volgende voor u geregeld:
- Uw aanmelding wordt volledig verwerkt en u wordt aangesloten bij de meldkamer.
- Het alarmeringspakket naar keuze wordt volledig naar uw wens geprogrammeerd.
- Er komt een Prettig Thuis Coach bij u thuis langs om het alarmeringspakket te installeren.
- Er wordt een duidelijke instructie aan u gegeven hoe u het alarmeringspakket kunt gebruiken.
- Samen met u wordt een testmelding gemaakt, zodat u ziet hoe eenvoudig het werkt.
De maandelijkse abonnementskosten voor zowel het pakket “Thuis” als “Thuis & Onderweg” bedragen € 23,75 per pakket. Deze abonnementskosten worden per automatische incasso van uw rekening afgeschreven.
Hiervoor ontvangt u het volgende:
- Dag en nacht staat een medewerker van de meldcentrale voor u klaar.
- Uw alarmeringsapparatuur wordt maandelijks automatisch getest, zonder dat u het merkt.
- Een storing of defect aan de alarmeringsapparatuur wordt snel voor u opgelost.
- Wanneer er iets gewijzigd moet worden in de alarmopvolging wordt dit zonder extra kosten uitgevoerd.
- Mocht u vragen hebben, dan staan wij altijd voor uw klaar.
- Het abonnement is maandelijks opzegbaar, dus geen vaste contractduur.
- U heeft altijd contact met dezelfde personen.
Wat kan er gekoppeld worden aan een personenalarmering?
U kunt uw pakket uitbreiden met een extra hals- of polszender, rookmelder (alleen bij pakket “Thuis”), of trekschakelaar.
De eenmalige aansluitkosten per uitbreiding bedragen € 77,55. De extra maandelijkse abonnementskosten bedragen € 7,20.
Wanneer heeft u professionele alarmopvolging nodig?
Het kan nodig zijn dat er snel iemand naar u toe moet komen nadat u alarm heeft gemaakt, wanneer u bijvoorbeeld bent gevallen. De alarmopvolging kan vaak goed uitgevoerd worden door een van de contactpersonen (mantelzorger) die u aan ons heeft opgegeven via het aanmeldformulier. De contactpersonen moeten zich ervan bewust zijn dat ze altijd goed te bereiken zijn en de mogelijkheid hebben om toegang te krijgen tot uw woning.
Maar het kan ook zo zijn dat de door u opgegeven contactpersonen ver weg wonen of in sommige gevallen minder goed te bereiken zijn. Dan is het raadzaam om te kiezen voor een professionele organisatie die dag en nacht bereikbaar is, snel ter plaatse kan zijn en toegang heeft tot uw woning. Dit is vaak een zorgorganisatie.
Prettig Thuis Wonen werkt samen met veel organisaties die deze dienst verlenen. Mocht u hier interesse in hebben dan dient u hiervoor een contract af te sluiten met de gewenste organisatie. Prettig Thuis Wonen zorgt er vervolgens voor dat uw alarmeringspakket zo wordt ingesteld dat het alarm uitkomt bij de organisatie van uw keuze. Dit geeft u de zekerheid van altijd de juiste hulp in een noodsituatie.
Hoe lang duurt het voordat de personenalarmering wordt geïnstalleerd?
Vanaf het moment dat Prettig Thuis Wonen via de mail of post een aanmeldformulier heeft ontvangen zal de installatie plaatsvinden binnen 6 werkdagen, tenzij u zelf kiest voor een later tijdstip.
Daarnaast kan een spoedinstallatie al binnen 1 werkdag (24 uur) plaatsvinden. Voor een spoedinstallatie worden extra kosten in rekening gebracht.